به گزارش سراج24؛ حسن شمشادی مدیر دفتر و خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سوریه و خبرنگار اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در عراق در رویداد «آرمان ما» در بخش خبرنگاری بحران موارد قابل توجهی را در خصوص آموزش خبرنگاری بحران مطرح کرد که اهم آن به شرح زیر است:
رسانهها در هر کجای دنیا به بحرانها بیاعتناء نیستند و نمیتوانند باشند چرا که بحرانها برای مخاطب جذاب است و مخاطب نیاز به اطلاعات دارد. رسانهای که از خبرهای بحران دور باشد عملا مخاطب خود را از دست میدهد و نمیتواند بر روی مخاطبان تاثیر بگذارد.
خبرنگاری در بحران و در جنگ کار پیشرفتهای است و کار هر خبرنگاری نیست. تنها عده کمی میتوانند در این زمینه کار کنند. بحران زمانی است که یک شرایط غیرمنتظره و اتفاق ناگهانی پیش میآید. رسانهها میتوانند بحرانزا یا بحرانزدا باشند در واقع اگر یک اتفاق کوچک را رسانه برجسته کند،بحرانزایی میکند.
خبرنگاری و مدیریت بحران به چند عامل حرفهایگری اشخاص، نگاه حاکمیت، سابقه و نوع بحران، استراتژی و تاکتیکهای ما در بحران و ... بستگی دارد. مرحله قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران از مراحل بحران هستند. اگر پیش از بحران اطلاعات درستی داده شود به کاهش خسارات بحران کمک میکند.
در حین بحران کارکرد رسانهها چند برابر میشود که نیاز به اطلاع رسانی دارند و توجه مخاطبان به رسانه بیشتر میشود و خبرنگاران رسانهها فعالتر میشوند. در حین بحران باید به خسارات انسانی و اجتماعی پرداخت. در پس از بحران رسانهها به بررسی ابعاد مختلف آن میپردازند.
یک سری بحرانها هستند که منشا آنها انسانی است، بحرانهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، منطقهای و بینالمللی از این نوع بحران است. گاهی از بحران نقطهای و خطی به بحران شهرستانی میرسیم مثل اعتصاب رانندگان تاکسی آن شهرستان که یک شهرستان را درگیر میکند و سطوح بعدی بحران، استانی و کشوری، منطقهای و جهانی است.
از ۴۵ بلای طبیعی در جهان، در ایران سابقه ۳۵ بلای طبیعی وجود داشته است. خبرنگاران در شرایط بحرانی وظایفی دارند، آنها باید پیش از بحران هشدار دهنده باشند و وظیفه دستگاهها را تشریح کنند، در مرحله حین بحران باید خبرنگار حضور داشته باشد و با منابع عملیاتی در بحران ارتباط تنگاتنگ و نزدیک بگیرند.
در بحران منابع خبری مسئول باید پاسخگو باشند و هر مسئولی نمیتواند مصاحبه کند. در خبرهایی که در بحرانها منتشر میشود جزیئات خیلی مهم است. یک خبرنگار بحران باید ویژگیهای جسمی از قبیل سلامت اجزا خصوصا گوش و چشم داشته باشد و بتواند شرایط زیستی از جمله ساعتها گرسنگی و تشنگی را تحمل کند.
خبرنگار بحران نیاز به یک سری ویژگیهای روحی دارد، باید شجاعت برخورد با صحنههای نامتعارف، قدرت مدیریت استرسها و حس ماجراجویی داشته باشد. خبرنگار حرفهای بحران باید با شرایط بحران آشنا باشد و توانایی استفاده از ابزارهای مختلف سنتی و نوین و توانایی تشریح اوضاع را داشته باشد.
اطلاع رسانی بدون سوگیری، توانایی بالا در خبرنگاری، چند مهارته بودن و آشنایی با خرده فرهنگها از ویژگیهای فکری خبرنگاران بحران و جنگ است. رسانهها از داخل و خارج موانعی برای پوشش خبری در بحرانها دارند. اگر در جایی کار میکنید که بدون سوگیری به شما نگاه نمیکنند توصیه میشود مهارتهای فردی خود را با خواندن کتاب، دیدن فیلم، شرکت در کارگاهها و ... تقویت کنند.